John Davelaar


Een carriere vol van jongensavonturen. Nu de trotse bezitter van een 6x6 MB Sprinter.

Als ENG-technicus werkelijk de hele wereld rondgevlogen. In dienst van de NOB Hilversum, voorheen bij Cinecenter, begonnen in het 16 mm tijdperk om later over te stappen naar video. Een jongensavontuur was het om jarenlang Jules Unlimited te maken, maar ook het journaal of studio sport waren producten van John.
Ergens in 1987 ontmoette hij Pier van Twiga, toen nog in Rilland, bij de oprichting van de de Unimog Globetrotter Club, nu de Globetrotters club. John reed een Unimog 404.0 die hij zelf tot camper ombouwde. De dubbelcabine werd doorgezaagd en voilá, daartussen ontstond de wooncabine. De club splitste zich af en er ontstond de GlobetrotterClub die nog steeds tweemaal per jaar een treffen organiseert.
‘Mijn reizen is vooral genieten. Het landschap traag aan mij voorbij laten gaan. Om een uurtje of negen, half tien is het ontbijtbordje afgewassen en niet later dan vier uur staat er een lekkere fles wijn op tafel.’ John is van bouwjaar 1946 en weet wat genieten is.
‘De overgang van het ‘oude’ Twiga van Pier en Hein, naar het nieuwe Twiga in de Ooy was best spannend voor mij. Mijn auto verhuisde in feite mee met de verkoop van het bedrijf. Van het knusse kleine bedrijf in die grote schuur, naar een moderner outfit in een heus bedrijfspand. Gelukkig vond ik in Willie dezelfde gedreven techneut als Pier. Ik ben zelf best rechtstreeks, dat is Willy ook. Willy is 100% into de techniek, heerlijk gewoon. Het is goed gelopen, ik heb geprofiteerd van de specialisten die aan mijn auto hebben gewerkt. Een echte schilder, de in-huis meubelmakerij en Coen de trouwe las-kunstenaar die, evenals Hein ook de overstap gelukkig heeft meegemaakt.’
‘Ja en dan staat er ook wat!!! Op basis van een nieuwe MercedesBenz Sprinter 5 tons 2x2, heeft de specialist Oberaigner de ombouw gedaan naar de huidige 7 tons 6x6. Bladveren zijn vervangen door schroefveren. Wist je dat Oberaigner zelf de tandwielen en assen produceert? En dat er dan gewoon de ster van MB op mag staan? Vanzelfsprekend is hoge- en lage gearing aanwezig en zijn de achterassen van een sper voorzien. Want geloof maar dat ik het losse zand op ga zoeken en ga lachen om die modderpaadjes.’

‘Tja, dat is het rijdend voertuig klaar voor de opbouw. Hebben we een 6 cylinder, 3 liter 190 pk automaat die eindelijk klaar is (als eerste van Nederland in deze uitvoering) maar dan moet er nog een woonunit opkomen. Waar beter dan bij Twiga natuurlijk? Ik durf gerust te zeggen dat de samenwerking heeft geleid tot een slimme auto. Er is zoveel meegedacht, nieuw ontwikkeld dat het voertuig nu helemaal aan mijn eisen voldoet. Er was voldoende ruimte om ideeën te verbeteren, om afgesproken zaken opnieuw anders af te spreken. De samenwerking was compleet. Tot en met een dikke ordner met alle schema’s, gebruiksaanwijzingen en technische uitleg die netjes werd overhandigd. De zorg voor mij als klant is top geweest. Ik ben deel geworden van een nieuwe Twiga familie. En dat voelt goed. Ook als ik vragen onderweg heb, weet ik dat het team klaar staat met advies. En ook 24/7, want zo zijn ze daar!’
‘Het weer hier in Nederland wordt kouder dus ik ga op m’n gemakkie richting zuid Spanje. Genieten van het nieuwe rijden van het comfortabel leven op 6 wielen. Dan naar mijn geliefde Marokko, de woestijn in en dagenlang niemand zien. Ik reis alleen dus heb de luxe met niemand rekening te hoeven houden. Heerlijk is dat. Dan rijd ik door naar Mauritanië en misschien naar Senegal. Maar even zien hoe het daar nu is, niks hoeft alles kan. Ergens in mei 2015, dat is nu over 7 maanden hoop ik weer terug te zijn in Nederland. Ga ik sterke verhalen uitwisselen met de Twiga boys. Bespreken waar anderen voordeel kunnen hebben van onze ervaringen. Want juist die reiservaringen maken dat er nieuwe ontwikkelingen ontstaan.

Terug naar het overzicht