Bouwmethodes

Elke overland truck moet voldoen aan de wensen en eisen die, niet alleen de klant, maar ook de reisomgeving en het terrein aan het voertuig stelt. Afhankelijk van deze factoren kan Twiga Travelcars kiezen voor 4 verschillende bouwmethodieken.

Staal

De positie van ramen, deur en luiken in de opbouw van een reisvoertuig kunnen in conflict komen met de gewenste sterkte die noodzakelijk is om een betrouwbaar overland voertuig te bouwen. Als in zo'n geval het extra gewicht geen probleem is kan op deze manier een uiterst solide opbouw gemaakt worden die tegen een stootje kan. Bij staalbouw is het redelijk eenvoudig om bevestigingen voor motorfiets en/of reservebanden te maken.
Het voordeel van de stalen kooiconstructie is de stevigheid en dat is noodzakelijk bij een overland trip.

Aluminium

Bij kleinere reisauto's b.v op basis van Toyota Land Cruiser of Landrover is het gewicht van de opbouw een uiterst belangrijk item, elke kilo is er een. Aluminium is hier het materiaal en met een goed doordacht ontwerp van de kooiconstructie is een lichte en uiterst betrouwbare opbouw te realiseren.

Sandwich

Deze manier van bouwen wordt over de hele wereld toegepast omdat het een goedkope bouwwijze is. Twiga Travelcars bouwt ook met sandwichpanelen maar wij passen uitsluitend sandwich panelen toe met een kern materiaal van gerecycled PET kunststof, een uiterst stevig en goed isolerend materiaal. In de bouwwijze zoals wij die toepassen is de aluminium omranding een deel van de dragende constructie waardoor een veel sterker geheel ontslaat als met conventionele verlijmingen.

X-tra Panel

Deze door Twiga Travelcars ontwikkelde en geproduceerde panelen hebben duizenden kruisverbindingen tussen de binnen- en buitenhuid van het sandwich paneel. Hierdoor wordt het delamineren van het sandwichpanelen geheel voorkomen en de opbouw is daardoor veel beter bestand tegen externe krachten als een conventioneel sandwich paneel. De X-tra panelen worden in RTM vacuümtechniek geproduceerd en zijn daardoor in elke uni RAL-kleur leverbaar.

Honingraat.

Wanneer extreme gewichtseisen om de hoek komen kijken. Om onder de 7,5 / 5,0 /3,5 ton te blijven heeft Twiga een ultieme oplossing die niets aan stevigheid inlevert. Deze panelen wegen niet meer dan 4,8 kg per m2, per paneel scheelt dit al gauw 5 kilogram. De isolatiewaarde is goed, de verwerking prima.