Technische update,

Waarom lichter bouwen?
Nieuw Aluminium subframe.

Het is bekend dat minder gewicht dubbel zo effectief is als meer pk’s. Met effectief bedoelen we dan in dit geval vooral de terreinvaardigheid. Minder snel vast komen zitten en sneller weer los. Zoals we bij Twiga nu 5 verschillende panelsoorten hebben, een groot aantal verschillende bouwstijlen van de opbouw, is ons streven een voertuig te bouwen dat het best bij jou eisen past. We hebben daarom, als een van de weinigen in NL, dan ook een keuze te maken uit zo’n 25 materialen. Alleen al voor de combinatie panel-bouwwijze. Beter kunnen we het niet voor je maken!





We weten niet (alles), we proberen veel en testen uitgebreid. Het idee van een aluminium frame is al ouder, maar we vinden het best spannend hoe dit frame zich in het terrein gaat gedragen. We hebben nu de Mercedes Benz 1117 van Pier als test voorbereid. We hebben zelfs (geheime) schokbrekertjes aangebracht. Maar we gáán d’r voor. Om voertuigen royaal onder de 3,5 ton te houden, of onder de 7,5 ton.
Dat door dit aluminium subframe te gebruiken kan de dakhoogte met 10 cm minder toe, dus ook hiermee worden ook de terreinkwaliteiten positief beïnvloed.

Aan de buitenkant zie je niet zoveel verschil, maar op de weegschaal des te meer. Twiga wil marktleider zijn. Niet in aantallen, maar als de beste specialist waar het gaat om terreinvaardige voertuigen. We willen elk jaar opnieuw een aantal innovaties presenteren. Het honingraat paneel is een innovatie die door ons vanaf dit jaar wordt toegepast. Het voordeel is vooral gewicht (4.900 gram per m2. Het delamineert niet (omdat de buitenlagen versmolten zijn aan de kern) en is flexibel met een redelijke mate van isolatie.
De platen bestaan uit een honingraat kern van polypropyleen welke is versmolten met de glasvezel propyleen toplaag. Deze ijzersterke homogene samenstelling is vocht en chemisch bestendig en bovendien eenvoudig te bewerken. Het materiaal is in zeer grote afmetingen verkrijgbaar en ook in voldoende diktes.

Boven het frame alles in één kleur.
en daaronder?

Op zich natuurlijk best stoer die RVS kisten onder je frame. Of die indrukwekkende RVS tank van een paar honderd liter. Maar kijk eens naar het totale beeld van je voertuig. Iets klopt er niet (vinden wij bij Twiga). Witte opbouw, witte cabine en dan RVS kisten of andere metaalkleurige uitsteeksels. Waarom niet alles onder het frame in één en dezelfde kleur?
We hebben een kei-harde PU coating gevonden, die we zélf kunnen opbrengen. In zwart als meest gebruikte kleur natuurlijk, maar vraag gerust om andere kleuren. De coating is een wonder op zich: kei- en keihard, daarmee een uitstekende bescherming voor je dure kisten.

Terug naar het overzicht