Fleur & Michael
van de Burg

“De levertijd werd gehaald net zoals de afgesproken prijs.

Al vroeg werd bepaald dat er “iets met avontuurlijk reizen” uit de combinatie Fleur & Michael zou komen. Onafhankelijk van elkaar ging Fleur, met haar ouders, wild kamperen in Noorwegen en Zweden. Lange bergtochten met die korte beentjes in de Pyreneeën en leerde ze hoe ze water moest zuiveren toen ze pas 5 of 6 jaar was. Michael’s ouders waren even avontuurlijk en die kleine Michael werd overal mee naar toe gesleurd en meestal niet naar de ‘beschaving’. Beiden wisten toen niet dat ze gelijktijdig aan het backpacken waren in Australië, dat vonden ze later pas uit. Niet gek dat, toen deze twee jonge mensen elkaar ontmoetten, hun eerste reis vooral een (toen nog) vrijwel leeg eiland was met welgeteld één telefooncel.

 

Dan komen die voertuignamen voorbij, die altijd teder worden uitgesproken. ‘Sneeuwwitje-I’, de Land Cruiser met daktent van Michael’s ouders. Mochten ze daarmee samen gaan offroaden in Europa. De liefde voor elkaar groeide samen naar de liefde voor anders en avontuurlijk reizen. De voertuignaam Manfred was voor hun eerste Toyota HZJ78, zeg maar de Manfred -1. Een naam van de mammoet uit de film Ice Age.

 

Dan komen er kinderen (Julie Rose en Given) en wordt een Land Cruiser te klein. Vinden ze Manfred-1 via Mobile.de Een MB 1722 uit 1993 met 60.000 km op de klok. Fleur is duidelijk: “een hard bakkie erop, dát wil ik” en zo schuimen ze in Europa een aantal bouwers af om uiteindelijk bij Twiga uit te komen voor dat ‘harde bakkie’. Het artikel in de Volkskrant van 27 maart 2017 was de aanleiding voor hun eerste bezoek aan Ooij.

Vergelijkende offertes bevestigden het, hun keuze viel op Twiga. “Ik vond ze zo lief die vader en zoon….” Fluistert Fleur zachtjes. Willen ze niet horen die stoere kerels natuurlijk, maar toch. “De levertijd werd gehaald net zoals de afgesproken prijs. We hebben het interieur wel 10 keer veranderd, dat was best lastig voor Willem hoor. Maar het is uiteindelijk precies geworden wat we willen door écht samen te werken.” “Wat ik de moeilijkste keuze vond”, zegt Michael “is wel of niet dat subframe. Twiga is heel resoluut en wilde niet anders bouwen. Inmiddels ben ik overtuigd, maar ik moest me toen laten leiden door de professionals met de ervaring van meer dan 100 voertuigen en de nodige rally kilometers.”

 

“We hebben niet alleen een potent voertuig (220 pk zonder turbo, 17 tons uitvoering en relatief kort voor 4 personen), maar de binnenkant is ideaal voor ons vier. De kids hebben twee leuke bunkbeds waar ze nog járen in kunnen slapen en wij hebben een elektrisch hefbed boven de zithoek waardoor we geen enkel ruimteverlies hebben.”

 

Naar verwachting wordt Manfred half maart 2020 ingescheept voor Halifax-Canada. Dan een tour van anderhalf jaar (of meer) van Alaska naar het Zuid Amerika. “Maar we leggen ons zo weinig mogelijk doelen op. We gaan genieten van het reizen, niet van het najagen van reisdoelen…..”

 

Zijn er mensen die ons willen volgen op reis, kijk dan op Instagram, facebook of mail ons op manfredandthefam@gmail.com

Deze website is (nog) niet geoptimaliseerd voor weergave in landscape modus.
Houd je mobiel rechtop om de staande modus te gebruiken.