Het is gewoon jammer dat het voertuig al klaar is. Nou ja, zo’n uitspraak verwacht je niet van iemand die al eind 2016 kennis maakte met Twiga en die pas mei 2018 zijn maidentrip kon maken. “Het proces was zo leuk; de uitwisseling van technische suggesties, het steeds weer inspelen op wat zich aandient, en al die kundige en ontzettend aardige mensen van Twiga. Wij zouden het zo nog eens over doen.” Een proefrit van een weekje met een vriend in Malawi was genoeg om Ids om te krijgen. Om een afspraak in Ooij te maken die om 14.00 begon en om 18.00 eindigde met maar één gevoel: “waarom nog andere bouwers bezoeken als we zo’n goed gevoel bij deze mannen hebben?”

Ids en zijn vrouw Lineke hadden beide nog geen groot rijbewijs maar vonden dat je soms in het leven gewoon moet stoppen met nadenken en beginnen met doen. Eigenlijk waren de eisen voor het voertuig best bescheiden: 1,5 cabine, 4×4. Een binnen 2 maanden werd dan ook een Mercedes-Benz 1117A voor hun aangekocht door Twiga, voor een wel heel scherpe prijs. Omdat Ids een ervaren zeiler is, wist hij eigenlijk precies hoe hij het interieur van de leefunit wilde hebben. En dan komt er een eerst anekdote. “
Steeds als wij tijdens het bouwproces een nieuw goed idee hadden, knikten de mannen van Twiga met hun hoofd. Om dan even stil te zijn en daarna met hun alternatief te komen. Een alternatief dat eigenlijk altijd beter was dan dat van ons. Maar dit gebeurde met respect en beide partijen hebben hiervan geleerd en om gelachen. We wisten dat de mannen van Twiga heel veel reiservaring hadden en hebben daar dankbaar gebruik van gemaakt.”

Ids en Lineke hebben gekozen voor een basic uitvoering. ‘Alles wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan….’. Maar er liggen meer dan voldoende solars op het dak, een mooie airco in de leefunit, en een werkelijk schitterend bamboe interieur. Het was voor Twiga het eerste voertuig met een bamboe interieur. Grappig dat er ook twee custom made e-bikes gemaakt zijn door Teun, een interieurbouwer van Twiga. Teun is van origine fietsenmaker en ontwierp de fietsen zo dat ze precies in de truck pasten. Er zit nu tweeënhalve maand USA onder de wielen; allemachtig wat is verzekering daar kostbaar geworden.

 

Begin volgend jaar gaan Ids en Lineke de reis voortzetten in het westen van de USA. Het plan is om daarna het voertuig weer naar Europa te verschepen en dan af te zakken naar het Afrikaanse continent. En mochten ze ooit in de toekomst een kleinere versie overwegen, dan zal ook deze sowieso door Twiga gebouwd gaan worden.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

ambassadeur worden?

U kunt ons altijd vrijblijvende bellen

Copyright © 2019 Twiga Travel Cars
Powered by: Euforiedesign