Het verhaal begint bij hun Unimog. Als de interviewer vraagt hoe je van een Unimog (weliswaar verlengd) naar zo’n ‘monster’ als de MAN KAT groeit, ontstaat een mooi verhaal over oorzaak en gevolg.
‘Ik wilde graag een vast bed, een cassette-toilet, een iets grotere koel-vrieskast én een doorgang naar de cabine. Voor de rest heb ik het bij Jan gelaten.’ Vertelt Claire met een guitige glimlach op de snuit. Om vervolgens Jan te horen zeggen: ‘Klopt, maar ik wilde ook een motorfiets meenemen en fors wat gereedschap, een flinke generator en ja, dan groeit het gewicht van zo’n voertuig ineens naar 16 ton.’ Om dan Claire te horen aanvullen ‘En dan past daar ook best een vaatwasser, een diepvriescombinatie én wasmachine in…..’ Kortom, van een Unimog naar een MAN KAT is eigenlijk maar een klein stapje……
Met de Unimog, die nog steeds in hun bezit is, hebben ze al flink wat landen gecovered. Het nabije Oosten, Rusland, Mongolië, Kazachstan en Turkije en nog veel meer.
Bij Twiga, toen nog in Rilland, bouwden ze in 2000 op het bestaande chassis hun uitbreiding. Natuurlijk met roofrack en een inpandige motorgarage, immers ruimte was nu geen issue meer. Ze vertrokken om zo’n vijf jaar onderweg te blijven, vooral in Zuid Amerika. Oorspronkelijk met de bedoeling ook nog een stukje Afrika te doen, maar gezien de instabiliteit en vooral ebola, besloten ze toch maar huiswaarts te keren in 2015. Om bij Twiga (nu in de Ooy) het noodzakelijke onderhoud te doen. ‘Onderhoud Plus’ roept Willie, omdat we heel uitgebreid kijken naar de zaken die op hun volgende trip nog kúnnen gebeuren. Dat is de preventieve zorg die we aan alle reisauto’s geven, dus veel en veel meer dan een reguliere onderhoudsbeurt.