Ze hadden reeds een VOLVO C303 bouwjaar 1976, een te gek voertuig welke zijn leven starte als militair voertuig in Zweden. In Nederland nog gespot langs de stranden, in gebruik bij strandjutters. Dat zegt al genoeg: licht, betrouwbaar en niet bang om kniediep in het water te spartelen.
Op pad met een reisdoosje
Al in 2013 ontmoeten Martine en Andrew Hoogenboom de mannen van Twiga op het Belgentreffen. “We willen een camper opbouw, niet te groot, onder de 3500 kg, geschikt om te gebruiken op offroad terrein. Niet van die zware lobbessen die je hier zoveel ziet…..”
Ze hadden reeds een VOLVO C303 bouwjaar 1976, een te gek voertuig welke zijn leven starte als militair voertuig in Zweden. In Nederland nog gespot langs de stranden, in gebruik bij strandjutters. Dat zegt al genoeg: licht, betrouwbaar en niet bang om kniediep in het water te spartelen.
Het proces
Nou is Andrew een handige doe-het-zelver, met heel specifieke verlangens voor zijn ‘reisdoosje’. Dus de tekeningen vlogen over-en-weer van en naar Twiga. Essentieel in het ontwerp is een laag zwaartepunt en laag in gewicht. Een uitdaging waar Andrew en Twiga veel van hebben geleerd. Voor het maken van de kastdeuren heeft Andrew gekozen voor bamboe panelen omdat het zo’n mooie structuur heeft en natuurlijk redelijk licht is. Andrew is lang, dus een klapdak ligt voor de hand.
Natuurlijk is er een subframe gemaakt door Twiga, met twee ophangpunten voor en een ophangpunt achter. Hij heeft met deze ophanging capriolen uitgehaald die we aan niemand aanbevelen. De foto’s spreken voor zich: op een crossterrein in Budel bewees deze VOLVO zich uitstekend als offroader.
De samenwerking heeft zich bewezen: de flexibiliteit van de bouwers en de kundigheid van Andrew hebben een bijzonder voertuig opgeleverd.