“Wie ons een paar jaar geleden had verteld dat we een expeditie truck zouden gaan bouwen, zouden we voor gek hebben verklaard”
Lisette Verzijl & Marco
Meijerink
“Wie ons een paar jaar geleden had verteld dat we een expeditie truck zouden gaan bouwen, zouden we voor gek hebben verklaard”
Wie ons een paar jaar geleden had verteld dat we een expeditie truck zouden gaan bouwen, zouden we voor gek hebben verklaard. We waren helemaal niet geïnteresseerd in auto’s, motoren of campers. Laat staan in een grote truck. Wij zijn buitensporters die jaren over de wereld hebben gefietst, geklommen, gevaren en gekampeerd. Kortom, alles hebben gedaan wat met buiten en bewegen te maken heeft. Daar past helemaal geen grote truck tussen. Tenminste, dat dachten we. Maar gelukkig kan een mens veranderen en zijn we nu bezig onze nieuwe droom te verwezenlijken, een ‘buitensport expeditie truck basecamp’. Een lange naam, maar waar het op neerkomt is dat we een platform, een basis, een basecamp willen hebben vanwaar we onze fiets-, wandel-, klim- en kanotochten kunnen ondernemen. En dat houdt dus ook in dat de truck bomvol buitensport materiaal komt te zitten.
Tijdens onze zoektocht naar het juiste platform hebben we van alles bekeken. Van busjes tot campers. Van pick-ups tot trucks. Na een lang onderzoek kwam een aantal eisen steeds weer naar voren: we willen al ons materiaal in het voertuig hebben zitten. Dus geen fietsen buiten aan de bak of kano’s op het dak. We kwamen er ook snel achter dat het voertuig door ruw terrein moet kunnen rijden. Een reguliere camper heeft al moeite een schuin graslandje op te rijden, dus dat werd het niet. En we wilden ook een zo klein en zo licht mogelijk voertuig hebben. En oh ja, het voertuig moest ook zelfvoorzienend zijn en ook nog betaalbaar. Natuurlijk lukte het niet om aan al deze eisen te voldoen. Maar uiteindelijk hebben we een heel goed compromis gevonden.
Een echt off road monster: de MAN HX60 als platform en een 5 meter woonunit van Twiga achterop. Daarmee is de totale combinatie 7,80 lang en zo rond de 12 ton zwaar. Niet heel klein en heel licht, maar ook niet te lang en te zwaar. Het lijkt voor ons de ideale combinatie te zijn.
Het heeft wel heel wat voeten in de aarde gehad om daar te komen. Van geen enkele kennis naar veel kennis over expeditie trucks is een lange weg en daar heeft Twiga een hele belangrijke rol bij gespeeld. We hebben hele goede herinneringen aan een mooi en lang gesprekken met het Twiga team tijdens de Abenteuer & Allrad Messe in Duitsland. We slurpten alles op wat de mannen ons vertelden. En eerlijk gezegd duizelde het ons.
We kwamen erachter dat we niets wisten en we besloten gelijk dat het met onze beperkte achtergrondkennis noodzakelijk was om een goede Nederlandse partner te hebben die ons kon behoeden voor domme en dure fouten. Dat was de start van vele gesprekken met de mensen van Twiga, wat uiteindelijk geresulteerd heeft in de truck zoals we die nu hebben. Natuurlijk hebben we ook naar andere leveranciers gekeken, maar Twiga stak er met kop en schouders boven uit. Gewoon een eerlijke club mensen, rechtdoorzee, die weten waar ze over praten en een heel goed product maken. Wij zijn erg gecharmeerd van de korte lijnen. Als Nederlander is het erg fijn om ‘om de hoek’ een gespecialiseerd bedrijf te hebben waarmee je je droom kunt verwezenlijken.
Daarnaast maakt Twiga precies de woonunit zoals wij die voor ogen hadden. We zijn erg gecharmeerd van het ultieme veersysteem met subframe. Dat past precies bij een goede off road truck. En uiteraard de nauwkeurigheid waarmee de woonunit in elkaar is gezet. Oh ja, voor we het vergeten, doordat het subframe in de vloer is verwerkt, zijn we uitgekomen op een totale hoogte van de truck van 3,58 meter. Dat is voor een truck die zo hoog op de banden staat echt heel erg goed. Pluim zoals Twiga dat heeft gedaan!
Tijdens het bouwproces werden we door Twiga prima op de hoogte gehouden. Ook stuurden zij regelmatig foto’s. En eerlijk gezegd ging het bouwen veel sneller dan we hadden verwacht. Het meeste werk zit toch in de voorbereiding en het maken van de plannen. We konden ook erg waarderen dat de betaling in stapjes plaats vond. Dus eerst werd er een deel door Twiga opgeleverd en pas daarna kwam de deelfactuur. Dat lijkt misschien niet belangrijk, maar gaf ons erg veel vertrouwen. Goed proces.
We hebben door bijna 90 landen fietsreizen gemaakt. We hebben dus nog heel wat in te halen om dat met de truck te evenaren. En we moeten de verdere bouw nog voltooien. Over een jaar ziet de truck er waarschijnlijk weer anders uit. Maar we hebben er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen. Ondertussen krijgen we best veel mensen op bezoek die geïnteresseerd zijn in een MAN HX60 truck met een Twiga woonunit. We wonen in Twente en hebben daar een hectare grond waar we veel ruimte hebben die ook op iOverlander staat. (GPS:52.39111, 6.88844) Dus kom gerust langs als je een kijkje wilt nemen.
Om ons te bereiken, of om ons te volgen, kan je onze website bezoeken, www.lismarq.com.
Mailtje sturen mag natuurlijk ook via post@lismarq.com
U kunt ons altijd vrijblijvend bellen.